15 niezbędnych narzędzi dla copywritera SEO - tekst, słowa kluczowe i grafika

Copywriting SEO - narzędzia Copywriting SEO - narzędzia

Copywriting wymaga kreatywności, sporej wiedzy i dobrej znajomości języka. Nie mniej jednak każdy copywriter SEO potrzebuje narzędzi, które ułatwiają jego pracę i sprawią, że proces twórczy będzie przebiegał znacznie szybciej. Seo copywriter musi pisać nie tylko merytorycznie i ciekawie, ale także z zachowaniem wszystkich zasad SEO, dlatego niektóre narzędzia, są niemalże niezbędne, by tekst wyróżniał się najwyższą możliwą jakością.

Korzystają z nich najlepsi copywriterzy, a także agencje copywriterskie. W tej serii artykułów narzędzia zostały podzielone na 3 główne kategorie, które są podstawą dobrych tekstów na zlecenie. Wszystkie programy i aplikacje są całkowicie darmowe, a część z nich jest także dostępna w języku polskim. Pisanie artykułów może być prostsze, jeśli zna się narzędzia, które mogą usprawnić naszą pracę.

Praca z tekstem, czyli fundament dobrego copywritingu SEO


W tej części skupimy się na wszystkich narzędziach, które są pomocne w pracy z tekstem. Jakość tekstu jest niezwykle ważna, dlatego jego treść powinna być dokładnie sprawdzona i przeanalizowana. Dzięki temu oddaje się teksty o wysokim poziomie merytorycznym, co w połączeniu z zachowaniem zasad SEO daje najlepszą jakość. Pisanie tekstów na zamówienie jest bardzo złożonym procesem, dlatego przygotowując treść, trzeba sprawdzić ją wielokrotnie pod względem błędów stylistycznych, czy ortograficznych.

1. LibreOffice, OpenOffice Writer, czyli darmowy edytor tekstu.

Nasza lista nie mogła zacząć się od niczego innego, jak edytor tekstu, ponieważ jest to dla copywritera narzędzie niezbędne. W dobie internetu coraz więcej rodzajów oprogramowania dostępnych jest za darmo. To doskonała wiadomość dla wszystkich początkujących copywriterów, którzy inwestycje chcą ograniczyć do niezbędnego minimum. Free software jest ideą tworzenia darmowego oprogramowania, które bardzo często jest współtworzone i modyfikowane przez samych użytkowników. Dzięki temu każdy może pobrać takie oprogramowanie i korzystać z niego wedle uznania. Darmowy edytor tekstu LibreOffice jest doskonałą alternatywą dla Worda od Microsoftu.

Oferuje on wszystkie najważniejsze funkcje, takie jak:

  1. ustawianie styli nagłówków, spisów treści,
  2. nakładanie znaku wodnego,
  3. podział strony i zmiana jej orientacji,
  4. ustawianie marginesów,
  5. szeroki wybór popularnych czcionek,
  6. licznik znaków i słów (co jest szczególnie przydatne dla copywriterów),
  7. słownik i korektor. 

Program zapisuje dokumenty tekstowe w formacie odt. obsługiwanym także przez Worda. LibreOffice spełnia wszystkie najważniejsze funkcje edytora tekstu, dlatego jest bardzo praktycznym narzędziem dla każdego copywritera, który nie posiada pakietu MS Office. Warto zaznaczyć, że istnieje także OpenOffice Writer, czyli darmowe oprogramowanie, które jest bliźniaczo podobne do LibreOffice.

2. Ortograf.pl – poprawność tekstu na najwyższym poziomie

Największą bolączką wielu copywriterów, są błędy, które często niepostrzeżenie wkradają się do tekstów. Narzędzie, jakim jest ortograf.pl świetnie radzi sobie z wyłapaniem błędów zarówno stylistycznych, jak i błędów ortograficznych, czy literówek. Dostępny jest za darmo i obsługuje język polski, a także 28 innych języków, dzięki czemu doskonale nadaje się do copywritingu angielskiego, czy niemieckiego. Warto jednakże podkreślić, że ortograf.pl nie jest alfą i omegą, dlatego powinno podchodzić się do jego sugestii z pewną dozą ostrożności. Wyłapuje on duże błędy stylistyczne i ortograficzne, jednakże jego działanie opiera się na algorytmie, przez co zdarzają się sytuacje, w których błędnie podpowiada np. wstawienie przecinka. Jednakże ogólnie rzecz biorąc, jest to oprogramowanie, które pomaga w eliminacji większości błędów, dlatego z powodzeniem może być stosowany przez copywriterów pod warunkiem, że z tył głowy ciągle będą pamiętali, że jest to jedynie algorytm i jeśli są jakieś wątpliwości, to najlepiej sprawdzić je w wielu różnych programach do korekty tekstu, lub zasięgnąć porady specjalisty.

3. Langue Tool, czyli kolejny korektor stylistyczny online

Lengue Tool działa bardzo podobnie do wspomnianego powyżej ortografa, jednakże może być także zainstalowany jako wtyczka do przeglądarki Chrome, która na bieżąco kontroluje i poprawia pisany tekst. Program ten obsługuje języki europejskie, lecz można w nim poprawiać także teksty napisane w języku japońskim, perskim, mandaryńskim, czy esperanto. Profesjonalny copywriting cechuje się zerową ilością błędów, dlatego warto jest sprawdzać teksty we wszystkich możliwych narzędziach, w celu doprowadzenia ich do doskonałej jakości.

4. WordCounter.net, czyli analizator tekstu

Pisząc teksty na bloga, artykuły sponsorowane, teksty specjalistyczne, opisy produktów, czy kategorii, trzeba mieć na uwadze, że wszystkie one znacząco różnią się od siebie, przez co poszczególne teksty muszą być analizowane pod kątem wielu czynników. Darmowe narzędzie do analizy, jakim jest WordConuter, pozawala na wyłapanie powtórzeń, obliczenie ilości znaków i szacowanego czasu czytania, czy ilości akapitów. Warto zaznaczyć, że program pozwala na edycję tekstu online i zapis poprawionej wersji. Niestety program dostępny jest wyłącznie w angielskiej wersji językowej, jednakże wyróżnia on się prostotą i bardzo intuicyjnym interfejsem.

5. Plagiator – narzędzie do sprawdzania unikalności tekstu

Unikalność tekstu jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na jakość artykułu SEO. Zdublowany kontent sprawia, że Google obniża pozycjonowanie strony, co jest katastrofalne dla działań pod kątem SEO, dlatego tak ważne jest, by treść w artykułach była oryginalna, autorska i unikalna. Każdy copywriter, zanim przystąpi do pracy, wykonuje reasearch na dany temat. Zdarza się, że niektóre zdania, które formułowane są przez copywritera, bywają tak mocno zainspirowane przeczytanym wcześniej tekstem, iż są do siebie bardzo podobne. Jest to niebezpieczna sytuacja, która może zakończyć się posądzeniem o plagiat. W celu uniknięcia takich nieprzyjemności warto korzystać z narzędzi takich jak Plagiator. Oprogramowanie to dostępne jest w wersji online, a także takiej, którą ściąga się na dysk i instaluje. Pomaga upewnić się, że napisany tekst nie posiada zbyt wielu zdań, które mogłyby sprawić, że zostanie on uznany za plagiat.

Inforgafika - narzędzia dla Copywritera SEO - artykuły sponsorowane
W następnej części zajmiemy się narzędziami, które ułatwiają dobór słów kluczowych, czyli najważniejszych elementów, każdego artykułu SEO.

 

15 niezbędnych narzędzi dla copywritera – cz. II - dobór słów kluczowych

 

W tej części skupimy się na narzędziach, które pomagają we właściwym doborze słów kluczowych. Są one niezwykle ważne, ponieważ to właśnie frazy kluczowe pozwalają na skuteczne pozycjonowanie strony. Profesjonalny copywriter wie, że słowa kluczowe powinny być starannie dobierane do każdego artykułu osobno. Warto podkreślić również, że muszą być one wplatane w tekst w taki sposób, by wyglądało to najbardziej naturalnie jak tylko jest to możliwe. Copywriting Seo jest dziś merytoryczny, a frazy kluczowe używane są rozsądnie, ponieważ ich zbyt częste stosowanie jest nieefektywne. Pisanie artykułów SEO wymaga wiedzy i doświadczenia, jednakże istnieją narzędzia, które w znacznym stopniu ułatwiają copywriterom dobór właściwych słów kluczowych. Używanie odpowiednich narzędzi nie tylko usprawnia pracę, ale także pozwala na osiągnięcie znacznie wyższej jakości tekstów, co jest celem każdego copywritera. Wszystkie przedstawione narzędzia są w pełni darmowe, dlatego tym bardziej warto z nich korzystać.

6.SeoBook i Keyword Destiny Analizer, czyli podstawowe narzędzie dobrego copywritera.

SeoBook jest grupą narzędzi, które ułatwiają pisanie artykułów tekstów pod SEO. Wśród licznych programów, na szczególną uwagę zasługuje Keyword Destiny Analizer, który służy do sprawdzania tego, jak dużo słów kluczowych znajduje się w danym tekście. Jest to ważne, ponieważ zbyt mała ilość fraz kluczowych, nie spełni swojego zadania, zaś przesadne ich dodawanie sprawi, że tekst będzie nie tylko mało merytoryczny, ale także gorzej pozycjonowany. Użycie tego programu jest bardzo proste, ponieważ wklejamy konkrety tekst i ustawiamy, które słowa kluczowe mają być wyszczególnione. Istnieje możliwość wyboru fraz krótkich, a także long tailów. Program po przeanalizowaniu tekstu pokazuje nam poziom nasycenia tekstu słowami kluczowymi, który wyrażony jest w procentach. To praktyczne i darmowe narzędzie pozwala na uzyskanie satysfakcjonującego wyniku na poziomie 2,12-2,72%, którym charakteryzuje się profesjonalny copywriting.

7. Google KeyWord Planner i KW Finder – zaplanuj odpowiednie frazy kluczowe.

Frazy kluczowe są tak naprawdę podstawą dobrego tekstu SEO, dlatego pisanie artykułu powinno być poprzedzone dokładną analizą słów kluczowych, które będą w nim zawarte. Dobry copywriter korzysta z wielu różnych narzędzi, by ustalić, jakie słowa kluczowe najlepiej będą pasować do artykułu sponsorowanego, tekstu na bloga, czy opisu produktu. Z pomocą przychodzą darmowe narzędzia, które pozwalają dobrać takie frazy, które skutecznie wypozycjonują dany tekst, czy artykuł. Korzystanie z Google KeyWord Planner jest bardzo prosty i intuicyjny w użyciu, ponieważ wystarczy wpisać interesującą frazę, a Google pokaże, jak bardzo jest ona popularna w wynikach wyszukiwania. Co więcej, narzędzie ukazuje nam także, które frazy kluczowe są podobne, dzięki czemu tekst będzie o wiele bardziej wartościowy. KW Finder działa bardzo podobnie do Google KeyWord Planner, jednakże posiada on bardzo przydatną opcję, której nie ma w planerze od Google. Otóż KW Finder wyświetla ocenę trudności danej frazy. Dzięki temu wiemy, czy zastosowany zestaw fraz kluczowych będzie korzystnie wpływał na pozycjonowanie. Dobrze jest korzystać z tych dwóch narzędzi naprzemiennie, ponieważ zarówno Google KeyWord Planner, jak i KW Finder doskonale sprawdzają się przy doborze słów kluczowych.

8. Google Search Console, czyli skuteczny sposób na dobór słów kluczowych i znajdowanie inspiracji. 

 Google Search Console uważany jest za skomplikowane narzędzie, jednakże w praktyce używanie go wcale nie jest takie trudne, jak się na początku wydaje. Kluczem do prawidłowego korzystania z Google Search Console jest to, by wiedzieć, na jakie dane patrzeć i które funkcje są najbardziej przydatne dla copywritera. Korzystanie z programu wymaga posiadania zarejestrowane konta Google z dodaną co najmniej jedną witryną, której jesteśmy administratorem. Oznacza to, że Google Search Console jest doskonałym narzędziem dla copywriterów piszących teksty na blogi, ponieważ pozwala na analizowanie najbardziej trafnych i przydatnych fraz kluczowych. Zakładki takie jak ,,skuteczność’’, czy ,,zapytania’’ pokazują jak bardzo popularne są konkretne słowa kluczowe, dzięki czemu z łatwością możemy dopasować pozostałe frazy.

9. Google Trends – inspiracje i aktualne trendy

Copywriting jest sztuką pisania o tym, co jest popularne. Content marketing czerpie garściami z obecnych trendów, dlatego pisanie artykułów i tekstów SEO musi być oparte o najpopularniejsze tematy i frazy kluczowe. Google Trends jest popularnym narzędziem do śledzenia najczęściej wpisywanych wyszukiwań. Informacje można posegregować według kontynentu, kraju, tematyki, daty, czy zakresu, co daje copywriterom niemalże nieograniczone możliwości analizowania tego, co jest dziś popularne w sieci. Google Trends jest doskonałym narzędziem, jeśli piszemy artykuły na bloga, czy teksty na zlecenie oparte o real time marketing. Dzięki portalowi od Google nasza wiedza na temat internetowych trendów będzie cały czas aktualna.

10. CoSchedule Headline Analyzer, czyli narzędzie do tworzenia wartościowych nagłówków

Profesjonalny copywriter wie, jak ważne są dobre nagłówki. Gwarantują one nie tylko przyciągnięcie uwagi, ale także lepsze wyniki pozycjonowania. Właśnie dlatego nagłówki muszą być nie tylko chwytliwe, ale także poprawne pod względem zasad SEO. CoSchedule Headline Analyzer jest aplikacją online, która analizuje nagłówek pod kątem wielu czynników. Opiera się ona na logarytmie oceniającym wartość danego nagłówka w skali od 0 do 100. Uzyskanie wyniku na poziomie 70 oznacza, że będzie on spełniał swoje zadanie.

Pisząc teksty na zlecenie, artykuły eksperckie, czy opisy sklepów internetowych, copywriter zawsze musi trzymać się odpowiednich słów kluczowych, dlatego narzędzia, które ułatwiają ich dobór, są bardzo wartościowe i przydatne.

Inforgafika - narzędzia dla Copywritera SEO - słowa kluczowe

 

15 niezbędnych narzędzi dla copywritera – cz. III - grafika

 

W poprzednich częściach wymieniliśmy najważniejsze narzędzia do edycji tekstu i optymalizacji go pod względem zasad SEO. W tym ostatnim artykule zajmiemy się czymś równie ważnym, ponieważ obrazy i grafiki do tekstów i artykułów, są tym, co przyciąga uwagę w pierwszej kolejności. Copywriting, to nie tylko słowa, ale także i obrazy. Większość ludzi jest wzrokowcami i wybiera to, co wpadnie im w oko. Właśnie dlatego odpowiedni dobór grafik i obrazów, które znajdują się w artykule, pozwala na przyciągnięcie większej ilości odwiedzających, co wyraźnie wpływa na pozycjonowanie, ponieważ popularne treści szybciej idą w górę.

 

Poznaj najlepsze banki ze zdjęciami do artykułów, a także darmowe programy graficzne 

 

Najważniejszą kwestią, przy wyborze odpowiedniego zdjęcia do tekstu jest upewnienie się, że nie naruszone zostają żadne prawa autorskie. Profesjonalny copywriter doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że nie może posłużyć się pierwszym zdjęciem, które go zaciekawi. Prawo autorskie jest bardzo restrykcyjne i użycie czyjejś pracy bez zgody autora, może grozić poważnymi konsekwencjami. Stąd też bierze się rosnąca popularność wszelkich banków zdjęć i grafik, z których można korzystać zupełnie za darmo.

11. Freepik, czyli darmowe zdjęcia, ilustracje, grafiki i wektory.

Freepik jest bankiem zdjęć, który robi wrażenie ilością darmowych zdjęć, ilustracji, czy grafik. Portal jest bardzo intuicyjny w użyciu, dlatego znalezienie dobrych jakościowo zdjęć do artykułu jest ułatwione. Zleceniodawcy artykułów eksperckich, czy treści na blogi firmowe, często wymagają, by w tekstach umieszczane były zdjęcia, które przybliżą czytelnikowi dany temat. Dzięki Freepik możliwe jest dobranie zdjęć i ilustracji do praktycznie każdego tematu. Warto podkreślić, że na portalu znajdziemy także wektory, szablony do Photoshopa, czy gotowe grafiki. Bardzo pomocne są filtry, których możemy użyć podczas wyszukiwania, ponieważ precyzują one pojawiające się zdjęcia i ilustracje. Przeważająca większość zdjęć jest gotowa do ściągnięcia i użycia na zasadach Creative Commons. Portal wyróżnia się bardzo wysoką jakością zdjęć, które często nadają się nawet do druku. Dzięki Freepik wyszukanie zdjęć do np. artykułów eksperckich o aranżacji wnętrz, czy jakiejkolwiek innej branży przestanie być problemem.

12. Pixabay – kolejny portal z doskonałymi zdjęciami

Copywriter piszący teksty na zlecenie musi charakteryzować się dużą kreatywnością, zarówno jeśli chodzi o treść, jak i zdjęcia, czy ilustracje. Z tego powodu warto znać kilka bibliotek i banków zdjęć, by można było swobodnie dobierać jak najbardziej różnorodne ilustracje i grafiki. Portal Pixabay jest niezwykle popularny, ponieważ wyróżnia się doskonałą jakością zdjęć, a ich ilość jest przytłaczająca. Bardzo ciekawą opcją jest wyszukiwanie grafik i ilustracji pod względem kolorystyki, czy formatu. Tak jak w przypadku Freepik, niemalże wszystkie zdjęcia można wykorzystywać na zasadach Creative Commons, dzięki czemu copywriter nie musi martwić się o naruszenia praw autorskich.

13. Canva, czyli darmowy program graficzny online.

Canva jest bardzo przydatnym programem graficznym online, w którym z łatwością zrobimy infografiki, logo, plakaty, czy wizytówki. Dla dobrego copywritera jest to narzędzie, które znajdzie wiele różnych zastosowań. Oczywiście oprócz dodatkowych funkcji, Canva, to także świetny edytor zdjęć, nadający się do zmiany odcieni, kolorów, czy filtrów danej grafiki, czy zdjęcia. Serwis jest bardzo rozbudowany, ponieważ umożliwia np. stworzenie infografiki w dosłownie kilka minut, dzięki gotowym szablonom. Warunkiem korzystania z portalu jest założenie bezpłatnego konta. To mała cena, za tak wiele możliwości. Copywriter, oprócz tekstów na zamówienie, musi także dobrze reklamować samego siebie, dlatego możliwość stworzenia infografik pokazujących zadowolenie klientów, czy logo, kompletnie za darmo jest doskonałym rozwiązaniem.

14. Gifmaker i Gipfy – kiedy zwykły obrazek to za mało.

Dynamiczne obrazki o wiele bardziej przyciągają naszą uwagę, niż ich stateczne odpowiedniki, dlatego używanie gifów w np. postach na social mediach skutkuje większym zainteresowaniem. W copywritingu złapanie uwagi użytkownika jest niezwykle ważne, dlatego wszystkie chwyty są dozwolone. Gify zawierają często humorystyczne, czy satyryczne elementy, co sprawia, że sensowne i roztropne ich używanie jest często spotykane w content marketingu i real time marketingu. Narzędzie, jakim jest Gifmaker, pozwala na stworzenie dowolnego gifa. Sposób jego użycia jest banalnie prosty – ładuje się poszczególne zdjęcia, ustala prędkość klatek i rozmiar. Jeżeli copywriter nie chce poświęcać czasu na samodzielne tworzenie gifa, to zawsze może skorzystać z biblioteki Gipfy, która wypełniona jest zabawnymi i trafnymi gifami.

15. Gimp, czyli prostszy odpowiednik Photoshopa.

Gimp jest programem, który umożliwia kompleksową obróbkę zdjęć i grafik. Jest prosty i intuicyjny w użyciu, dlatego często bywa nazywany prostszą wersją Photoshopa.

W gimpie możemy:

  • przerabiać zdjęcia,
  • wycinać z nich tło,
  • skalować i kadrować,
  • przygotowywać kolaże,
  • robić retusz,
  • dodawać drobne elementy.

Oczywiście sam program ma o wiele więcej funkcji, ale powyższe najbardziej przydadzą się w copywritingu. Ogromną zaletą tego programu jest fakt, iż jest on dostępny za darmo, przez co wystarczy parę kliknięć, by znalazł się on na naszym dysku. Copywriting to wbrew pozorom także częsta praca z grafiką i zdjęciami, dlatego tak wszechstronne narzędzie, jak Gimp przyda się profesjonalnemu copywriterowi na każdym kroku.

Inforgafika - narzędzia dla Copywritera SEO - grafika do artykułów sponsorowanych

 

Pisanie tekstów na zlecenie wymaga dużej kreatywności i odpowiednich narzędzi, które ułatwiają pracę. Warto korzystać z tych, które wymienione zostały w tej i poprzednich częściach, ponieważ są one niezawodne i przede wszystkim darmowe.

 

 

  • 1