Przeważnie nie wiemy, że istnieje kilka typów słów kluczowych i używa się ich w konkretnych sytuacjach, a także, że mają one swoją charakterystykę. W tym tekście odpowiadamy zatem na pytanie, czym są różne typy słów kluczowych, a także przedstawiamy zarówno najpopularniejszy typ, czyli frazy główne oraz mniej popularne typy słów kluczowych takie jak poboczne, brandowe czy lokalne.
Czym są typy słów kluczowych i dlaczego się ich używa?
Różne typy słów kluczowych to rodzaje fraz, które dodajemy na naszą stronę internetową. Różnią się one nieco swoją charakterystyką, mają inny cel, a także pomagają podkreślić inne walory naszej witryny. Jedynym wspólnym mianownikiem wszystkich rodzajów słów kluczowych jest to, że pomagają pozycjonować nam naszą witrynę i są jednym z głównych czynników rankingowych, które Google bierze pod uwagę, ustalając listę wyników wyszukiwania.
Poszczególnych słów kluczowych używa się w konkretnych sytuacjach i są one świadomie dobierane przez specjalistów SEO podczas ustalania strategii pozycjonowania. W niektórych sytuacjach pewne typy słów kluczowych będą sprawdzały się lepiej od innych.
Słowa kluczowe najczęściej umieszczane są w tekstach SEO, czyli tekstach o przeznaczeniu pozycjonującym, a także w pozostałym contencie. Dodaje się je także w różnych częściach witryny, adresach podstron URL i nazwach plików, które wgrywamy na serwis.
Frazy główne
Frazy główne to najpopularniejszy typ słów kluczowych, jaki możemy zamieszczać na naszej stronie internetowej. Jest on wykorzystywany najczęściej, gdyż jest ściśle powiązany ze standardowym — najpopularniejszym typem pozycjonowania stron www. Frazy główne to kilka lub kilkanaście zwrotów, na które kładziemy największy nacisk na naszej stronie internetowej i pod którymi chcemy być najbardziej widoczni w internecie. Są to wyrażenia najważniejsze dla nas, które mają priorytetowy charakter. Padają one najczęściej na naszej stronie internetowej, są obecne we wszystkich najważniejszych miejscach, a także są używane najintensywniej. Przeważnie frazy główne są również najpopularniejszymi zwrotami w danej kategorii tematycznej, które gwarantują największy ruch organiczny z internetu – ale i pod którymi panuje największa konkurencja.
Frazy główne – jak i pozostałe typy słów kluczowych najczęściej wybierane są w oparciu o opłacalność, czyli stosunek ilości potencjalnego ruchu, który możemy pozyskać do konkurencyjności danego słowa kluczowego.
Frazy poboczne
Drugim rodzajem słów kluczowych, z których możemy skorzystać, są frazy poboczne. Są to mniej popularne i istotne słowa kluczowe na naszej witrynie, ale które stanowią ważne tło dla fraz głównych. Najczęściej są to słowa powiązane z głównymi hasłami tematycznymi, ich odmiany lub kombinacje. Przeważnie są to średnio i miało popularne słowa kluczowe, ale które również dostarczają pewien ruch organiczny i pod którymi również, warto być obecnymi w wyszukiwarce Google w danej kategorii tematycznej.
Poboczne słowa kluczowe mają również za zadanie urozmaicać dobór słów kluczowych i zapobiegać przeoptymalizowaniu głównymi frazami całej witryny. Jako ciekawostkę, warto przytoczyć szeroki sposób pozycjonowania strony, gdzie frazy poboczne grają pierwsze skrzypce. Jest to typ pozycjonowania, w którym promujemy witrynę pod kilka tysięcy lub nawet nieskończoną liczbę fraz bez wyróżnienia jakiejkolwiek z nich.
Long taile
Kolejnym typem słów kluczowych są frazy typu long tail. Są to długie ogony składające się z kilku lub nawet kilkunastu pojedynczych słów. Mogą one dokładnie opisywać konkretną rzecz lub być naturalnymi zdaniami oraz zapytaniami. Frazy tego typu są najbardziej szczegółowe i używa się ich przeważnie w sklepach internetowych do eksponowania konkretnych produktów. Mogą być również bardzo przydatne przy pozycjonowaniu strony internetowej pod wyszukiwanie głosowe, gdzie naturalnie zadawane pytania do wyszukiwarki głosowo są przekształcane na pytania i wprowadzane do wyszukiwarki.
Long taile z racji tego, iż cechują się dużą złożonością, są uważane za jakościowe słowa kluczowe, które dostarczają wielu korzyści. Dzieje się tak, gdyż osoby wyszukujące konkretnych rzeczy, dokładnie określając je w wyszukiwarce, są dużo bardziej skłonne do dokonywania zakupów aniżeli osoby przyglądające jedynie ogólne kategorie tematyczne. Słowa takie oferują większą jakość i wyższy potencjał sprzedażowy.
Frazy brandowe
Frazy brandowe to z kolei tematyczne słowa kluczowe rozszerzone o nazwał marki. Mogą być to również samodzielne nazwy firm, które wyszukujemy w internecie. Frazy brandowe jak sama nazwa wskazuje, dotyczą zatem brandów i marek. Co ciekawe nie muszą dotyczyć one jedynie marek produktów, ale i również naszej firmy np. sklepu internetowego. Fraz brandowych najczęściej używa się właśnie na stronach sprzedażowych, aby przyciągnąć do witryny osoby zainteresowane daną marką, a także do zwiększania widoczności naszej marki w sieci, aby mogła być odnajdywana jedynie po samej nazwie.
Lokalne słowa kluczowe
Ostatnim typem słów kluczowych w naszym zestawieniu są frazy lokalne. Tak jak w przypadku fraz brandowych są to hasła tematyczne rozszerzone o nazwę miejscowości lub lokalizacji. Frazami lokalnymi, mogą być również same nazwy miast lub regionów, które również, mogą być używane w celu pozycjonowania lokalnego. Fraz tego typu używa się właśnie przy pozycjonowaniu lokalnym lub jeśli chcemy zaznaczyć z jakichś powodów lokalnych charakter naszej strony internetowej. Dobrym przykładem frazy lokalnej może być Mechanik Białystok lub Fryzjer Koszalin.
Porada: Słowa kluczowe możemy pozyskiwać z wielu różnych miejsc w internecie. Przede wszystkim są to zewnętrzne keyword generatory, czyli serwisy, na których możemy uzyskać listę najpopularniejszych słów dla danej kategorii tematycznej lub dla danego hasła. Możemy również skorzystać z planera słów kluczowych Google, Google Trends czy analizy innych serwisów.