Optymalizacja witryny a pozycjonowanie. Poznaj różnice między tymi dwoma pojęciami i dowiedz się, czym tak właściwie są!

optymalizacja stron optymalizacja stron Pixabay

Często chcąc pozycjonować naszą witrynę internetową, nie do końca wiemy, czym różni się optymalizacja witryny od pozycjonowania. W efekcie używamy tych pojęć zamiennie, co nie jest prawidłowe i może wprowadzić spore zamieszanie. W tym tekście odpowiadamy na pytanie, czym różnią się tak właściwie te pojęcia i czym się charakteryzują.

 

Dlaczego warto używać prawidłowych pojęć?

Przede wszystkim, warto podkreślić, że powinniśmy zawsze używać prawidłowych pojęć, jeśli mówimy o SEO. Jest to bardzo techniczny i skomplikowany element promocji marki w internecie, gdzie nawet najdrobniejsze różnice, mogą sporo namieszać. Jest to ważne zwłaszcza w kontakcie z agencją SEO lub marketingową, gdyż agencje, mogą źle interpretować nasze oczekiwania i cele, które chcemy osiągnąć — jeśli nie będziemy używali prawidłowych terminów. Poznanie ich zajmie jedynie chwilę, a dzięki temu będziemy mogli bardziej precyzyjnie komunikować się z agencją która promuje naszą markę w internecie, a także będziemy mogli wybrać lepsze działanie promocyjne związane z pozycjonowaniem stron internetowych.

Czym jest pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to ogólny termin oznaczający dostosowywanie strony internetowej do wyszukiwarki Google. Celem pozycjonowania jest jak najlepsze dostosowanie witryny tak, aby pojawiała się na najwyższych miejscach w konkretnych kategoriach tematycznych w wyszukiwarce. Jest to bardzo złożony, długotrwały i nieprzewidywalny proces. Pozycjonowaniu możemy poddawać każdy typ strony internetowej niezależnie jaka jest jej tematyka, wielkość czy technologia.

Pozycjonowanie strony WWW to ogólny termin, który kryje w sobie wszystkie działania pozycjonujące. Te z kolei dzielą się na dwie mniejsze części – optymalizację strony internetowej oraz działania wykonywane poza stroną internetową w sieci. Działania te są nazywane odpowiednio działaniami on site i off site, czyli na stronie i poza stroną. Samo pozycjonowanie jest ogólnie procesem darmowym. Na pozycję witryny wyszukiwarce Google wpływ ma nawet kilkaset elementów, które w mniejszym i większym stopniu odpowiadają za ocenę witryny w indeksie Google.

Działania pozycjonerskie możemy, a nawet musimy wykonywać w dłuższej perspektywie czasu. Tylko od nas zależy, jak będą one intensywne, a także, jaki cel sobie obierzemy i jaki typ pozycjonowania będziemy realizowali. Ogólnie pozycjonowanie jest jednym z najlepszych i najbardziej jakościowych sposobów digital marketingu.

Czym jest optymalizacja witryny?

Optymalizacja strony internetowej to jedna z dwóch części, które razem składają się na ogólne pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce Google. Polega ona na dostosowaniu witryny według wskazówek i dobrych zasad do wyszukiwarki Google. Stronę internetową, którą pozycjonujemy, możemy optymalizować na wielu płaszczyznach i zmieniać wiele jej parametrów. Możemy robić to zarówno samodzielnie, jak i zlecając tę pracę agencji SEO.

Do najpopularniejszych działań optymalizacyjnych możemy zaliczyć analizę i dobór słów kluczowych, dodawanie jakościowego contentu na naszą witrynę, usprawnienie kodu HTML, przyspieszenie wczytywania się i działania strony, dostosowanie jej do urządzeń mobilnych i małoekranowych, linkowanie wewnętrzne czy optymalizację pod kątem user experience. Są to jednak tylko najważniejsze elementy, które mają największy wpływ na optymalizację serwisu i w największym stopniu wpływają na pozycjonowanie. Istnieje wiele innych elementów takich jak odpowiedni dobór nazwy plików oraz podstron czy żmudna konfiguracja techniczna które również wpływają na optymalizację strony internetowej.

Optymalizację witryny wykonuje się po przeprowadzeniu audytu SEO, który informuje nas jaki jest jej stan, a także, jakie elementy działają prawidłowo, a jakie należy naprawić. Sprawdzenie witryny wskazuje też kierunek rozwoju strony, który jest następnie wdrażany. To optymalizacja serwisu internetowego jest podstawą wszystkich ogólnych działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej, gdyż zapewnia stabilną i solidną platformę do wszystkich działań pozycjonerskich.

Czym są działania off site poza witryną?

Jak już wiemy, pozycjonowanie strony internetowej składa się z dwóch elementów – optymalizacji witryny, czyli działań na samej stronie, a także działań wykonywanych poza stroną internetową w sieci. Działania off site są zatem drugą częścią ogólnego pozycjonowania. Jest to nieco mniejsza, ale nie mniej ważna część ogólnego SEO strony internetowej. Działania te wykonywane są poza naszą witryną w internecie, ale również wpływają na jej odbiór, a także ocenę przez wyszukiwarkę Google.

Zdecydowanie najważniejszym elementem działań off site jest linkowanie zewnętrzne strony internetowej. Jest to również jeden z najważniejszych ogólnie czynników rankingowych, które w najmocniejszy sposób wpływają na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google. Linkowanie zewnętrzne to umieszczanie w internecie linków prowadzących do naszej witryny. Mają one świadczyć o popularności strony, a także pomagać robotom odnajdywać nasz serwis i przechodzić na niego. Linkowanie zewnętrzne w przeszłości było niezwykle istotnym czynnikiem do tego stopnia, że wręcz bezpośrednio decydowało o pozycji strony w wyszukiwarce Google.

Do innych działań wykonywanych poza witryną w trakcie pozycjonowania możemy zaliczyć np. pozyskiwanie ruchu internetowego z sieci na pozycjonowaną stronę, a także powiązywanie witryny z adresem lokalnym poprzez wizytówkę Google Maps czy dane NAP.

Które działania są ważniejsze?

Oba typy działań przy pozycjonowaniu strony internetowej są bardzo ważne. Powinny doskonale się uzupełniać i współgrać tak, aby osiągać, jak najlepsze efekty pozycjonowania. Nigdy również nie powinniśmy stawiać na jeden typ prac pozycjonerskich, a ignorować drugi. Wszystkie działania powinny być przemyślane oraz dobranie do naszej witryny w indywidualny sposób.

Poszczególne elementy pozycjonowania możemy wdrażać jednak niekompleksowo. Będą one jednak wynikały z indywidualnej sytuacji naszej strony, a nie faktu, że jeden element pozycjonowania jest ważniejszy lub lepszy niż inne.

Najnowsze na blogu

  • Czy można publikować grafikę od klienta bez posiadania licencji?

    Czy można publikować grafikę od klienta bez posiadania licencji?

    Publikowanie grafik dostarczonych przez klienta, zwłaszcza w artykułach sponsorowanych, wymaga zachowania ostrożności i przestrzegania zasad dotyczących licencji. Jeśli klient wysyła grafikę objętą licencją Freepik Premium, Adobe Stock, Getty Images lub 123rf.com, a Ty, jako wydawca, nie posiadasz własnej licencji, istnieje kilka kluczowych kwestii, które warto wziąć pod uwagę.

    Więcej
  • Linkowanie wewnętrzne w SEO

    Linkowanie wewnętrzne w SEO

    Linki zewnętrzne z zaufanych witryn o wysokim autorytecie są kluczowym elementem strategii SEO. Mimo to, wielu właścicieli stron internetowych i webmasterów zaniedbuje równie istotne linkowanie wewnętrzne, które także wpływa na pozycjonowanie i strukturę strony. Choć problematyczne linki wewnętrzne mogą stanowić wyzwanie przy przebudowie witryny, prawidłowe stosowanie tej techniki może przynieść znaczące korzyści SEO. Linkowanie wewnętrzne jest jedną z najefektywniejszych strategii on-page, wspierającą zarówno wyszukiwarki, jak i użytkowników.

    Więcej
  • Nienaturalna dystrybucja anchorów jako zagrożenie dla SEO

    Nienaturalna dystrybucja anchorów jako zagrożenie dla SEO

    W świecie SEO nienaturalna dystrybucja anchorów stanowi istotne zagrożenie, sygnalizując wyszukiwarkom możliwe działania manipulacyjne. Takie zjawisko może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym spadkiem pozycji strony lub całkowitym jej usunięciem z wyników wyszukiwania. W związku z tym dystrybucja anchorów, czyli tekstów kotwicowych w linkach, jest jednym z kluczowych elementów przy budowaniu profilu linkowego strony.

    Więcej
  • Czy kupowanie linków zwrotnych w 2024 roku jest dobrym pomysłem?

    Czy kupowanie linków zwrotnych w 2024 roku jest dobrym pomysłem?

    Linki zwrotne, zwane również odnośnikami, są kluczowymi elementami każdej strategii SEO. Niektórzy marketerzy decydują się na ich zakup zamiast zdobywania ich organicznie, aby osiągnąć wyższą efektywność.

    Więcej
  • Nowe reguły Google i ich wpływ na budowanie linków

    Nowe reguły Google i ich wpływ na budowanie linków

    W marcu 2024 roku Google wprowadziło znaczącą aktualizację swojego algorytmu wyszukiwania, znacząco wpływając na strategie budowania linków. Zmiana ta, znana jako „Google March 2024 Core Update”, ma na celu poprawę jakości treści internetowych i eliminację nieuczciwych praktyk wykorzystywanych do manipulowania wynikami wyszukiwania.

    Więcej
  • Lista strategii content marketingowych

    Lista strategii content marketingowych

    Content marketing stał się jednym z kluczowych elementów dzisiejszych strategii marketingowych. Odpowiednio zaplanowana kampania content marketingowa może przyciągnąć uwagę klientów, budować zainteresowanie marką, a także zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. W tym artykule przedstawimy 10 strategii content marketingowych, które dają najlepsze efekty.

    Więcej
  • Jak uruchomić w 30 min kampanię reklamową na Facebooku w FB Ads?

    Jak uruchomić w 30 min kampanię reklamową na Facebooku w FB Ads?

    Facebook jest bardzo popularnym serwisem społecznościowym, który dodatkowo umożliwia emitowanie reklam jego użytkownikom. Szukając możliwości reklamowych, często oferowane jest nam właśnie takie rozwiązanie. Często również nie wiemy do końca, w jaki sposób uruchomić kampanię reklamową i jak skorzystać – przynajmniej próbnie z tego sposobu promocji. W tym tekście podpowiadamy jak szybko i prosto uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową w Facebook Ads w ciągu 30 minut.

    Więcej
  • Jak wspierać działania pozycjonujące agencji, jeśli naszym SEO zajmuje się profesjonalna firma?

    Jak wspierać działania pozycjonujące agencji, jeśli naszym SEO zajmuje się profesjonalna firma?

    Wbrew pozorom, jeśli naszą witryną jest np. sklep internetowy i pozycjonuje już go wybrana przez nas agencja SEO, możemy nadal wspomagać ten proces i realnie na niego wpływać. Wiele osób uważa, że jeśli powierzy to zadanie agencji, nie ma już takich możliwości.

    Więcej
  • Google – Czym jest, jak działa, co oferuje i dlaczego jest monopolistą w sieci? Najciekawsze informacje o Google

    Google – Czym jest, jak działa, co oferuje i dlaczego jest monopolistą w sieci? Najciekawsze informacje o Google

    Google to marka, którą z pewnością zna każdy internauta. Codziennie korzystamy z wielu funkcji, a także aplikacji tej marki używając ich do załatwiania różnorodnych spraw. Ale czy tak właściwie wiemy, czym ona jest, jak działa i co oferuje? Poniżej odpowiadamy na te wszystkie pytania, a także odpowiadamy, dlaczego jest hegemonem i monopolistą w sieci.

    Więcej
  • Zatrudnij profesjonalnego copywritera zamiast przypadkowego freelancera jeśli zlecasz pisanie tekstów. Sprawdź dlaczego

    Zatrudnij profesjonalnego copywritera zamiast przypadkowego freelancera jeśli zlecasz pisanie tekstów. Sprawdź dlaczego

    Zamawianie tekstów w internecie na naszego bloga czy inne strony internetowe lub profile w social mediach to bardzo popularna usługa. Dziś w świecie, w którym nie mamy czasu i często też umiejętności pisania bardzo chętnie korzystamy z takich usług.

    Więcej
  • 1